Bár a menzán előszeretettel tömtek minket a céklabefőttel a pörkölt kísérőjeként, és a legtöbbünk úgy vitte vissza a kis tálkában, mint ahogy elhozta, azért érdemes szegény céklának még egy esélyt adni, hiszen nem csak savanyítva lehet elkészíteni. Rengeteg jótékony hatása van a szervezetre, azt is mondhatjuk rá, hogy igazi superfood.

De mi is a superfood?

Szuperételeknek azokat az alapanyagokat, ételeket nevezzük, amelyek tápanyagban, vitaminban dúsak, és különösen kedvező hatást gyakorolnak a szervezetre. Ezek az ételek nem csodaszerek, csak kimagaslóan magas a tápanyagtartalmuk.

Ilyen szuperétel a cékla is, amely főleg nyersen fogyasztva fejti ki jótékony hatását, de sütve vagy főzve is kedvező nekünk.

Nézzük, miért is olyan nagyszerű, ha sok céklát eszünk!

  1. Kiváló méregtelenítő hatása van, úgyhogy ha felöntöttél a garatra, vagy napi szinten teszed tönkre a szervezeted a dohányzással vagy egyéb szerekkel, akkor a cékla segíti a májadat abban, hogy lebontsa a méreganyagokat s hamarabb kiürüljenek a szervezetedből.

    giphy.gif_540x344


  2. Magas folsav tartalma miatt kismamáknak kiemelten ajánlott a fogyasztása, hiszen a folsav részt vesz az agy és idegrendszer működéséhez szükséges anyagok képződésében. Ha a terhesség korai szakaszában megfelelően pótoljuk, akkor csökkenthetjük a születési rendellenességek kialakulásának esélyét.

  3. Ha hajlandó vagy végre elmozdulni a kanapédról és mozogni egy kicsit, akkor se feledkezz el a cékláról, hiszen segíti a véráramlást és javítja az állóképességed. Szóval nyugodtan tehetsz belőle rendszeresen a reggeli smoothie-ba, és bízunk benne, hogy a segítségével nem esel össze az első kör futásnál.

    giphy.gif_563x788

  4. Jó hír a fogyni vágyóknak, hogy a céklának zsírégető hatása is van a magas cholin-tartalmának köszönhetően. A cholin képes arra, hogy  emulgeálja a zsírokat és a koleszterint, így azok nem rakódnak le a májban, az epehólyagban, illetve az érfalakon. De ez nem azt jelenti, hogy ha bevágunk egy zsíros csülköt és mellé iszunk céklalevet, akkor már el is égettük azt a zsírmennyiséget! Nem ilyen egyszerűen működik ez. 🙂

  5. Betain tartalmának köszönhetően a gumós növény késleltetheti az Alzheimer-kór kialakulását, és  javíthatja a Down-szindrómában szenvedő gyerekek viselkedését és mentális funkcióját.

Ha pedig ennyit írtam a cékla jótékony hatásairól, akkor pár receptet is mutatok hozzá, amik egyszerűek, de tuti sikeresek lesznek!

Kuszkusz saláta céklával, répával és almával 

dsc_0036-min.jpg

Céklás szendvicskrém

Céklás árparizottó

img_20170125_140126_320.jpg

Sütőben sült zöldségek

img_20161202_120753.jpg

 Ha tetszett a bejegyzés, akkor kövess az Instagram oldalamon, ahol még több érdekes infoval és recepttel jelentkezek! 🙂